Zcela nevědecký pohled na krmení syrovou stravou

10.07.2012 12:42

 Syrová strava změnila kvalitu života našich psů a vlastně i nám, páníčkům, protože jsme tak významně prodloužili a ulehčili život našemu nejmenšímu členu smečky Charlikovi. O tom, jak a proč krmit syrovou stravou, je dnes k dispozici moře informací, proto ode mě nečekejte žádná čísla, statistiky ani podrobný přehled anatomie psa. Takové informaci ostatně ani nejsem schopna jen tak vysypat z rukávu. Ačkoli jsem toho hodně načetla a hodně se ptala zkušených BARFařů, můj mozek uložil informace pouze v praktické podobě „ čeho spíše méně a čeho spíše více,  co s čím míchat a nemíchat, jak reagovat při problémech a hlavně, jak začínající problémy rozpoznat“. Na všechno ostatní mám knihovničku s oddělením BARF, která je plná knížek, článků a výstřižků, které mě někdy zaujaly a určitě se budou ještě hodit.

    Co nás tedy k syrové stravě přivedlo? Ačkoli jsem už dříve měla ve svém okolí lidi, co krmili své psy syrovou stravou, nikdy mě nenapadlo, že bych chtěla měnit granulovou dietu. Po nějaké době náš ani ne dvouletý jack russel Charlie začal trpět záchvaty, při kterých zvracel krev, měl šílené bolesti břicha a stával se čím dál apatičtější. Po několika neúspěšných diagnózách a léčbách jsme konečně objevili zdroj problému – chronická nedostatečnost slinivky. Léky, granule na slinivkovou dietu a varovně vztyčený prst veterináře – jediné kolečko salámu ho může zabít. Problém jsme tedy znali, ale nevyřešili. Záchvaty pokračovaly, noční návštěvy veteriny se staly součástí našeho života, finance ubývaly a spolu s nimi i síly. Naše i Charlikovo. Pojala jsem podezření ohledně účinnosti slinivkových granulí. Ve složení, které obsahovalo pouze čtyři položky, sice nebylo nic, co by mohlo ublížit, ale dle mého (v té době pouze intuice) ani nic moc výživného.  A tady začalo mé hltání všech článků a knížek o výživě, které se mi dostaly pod ruku.  Stále na mě odněkud vyskakovalo tajemné slovíčko BARF, které jsem vždy odehnala, protože „Charlie už nikdy nebude smět jíst maso“. Ale pes je přece masožravec, takže jsem sháněla granule s největším obsahem masa, přepočítávala si skutečný obsah masa v mokrém stavu, zjišťovala zdroj bílkoviny a také zkoumala ostatní složky granulí – hlavně žádné obiloviny a sóju (Charliemu nikdy nedělaly dobře), nějaké bylinky, vitamíny, výživu pro klouby… Vystřídali jsme několik granulí,  až jsme našli pár značek, které nám i hafanům vyhovovaly. Jednou, když jsem smečce servírovala k večeři granule, jejichž složení jsem už uměla odříkat zpaměti, mě to trklo. Já jim vlastně předkládám bio lososa na zelenině, jemně posypaného bylinkami pro dobré trávení s přidanými vitamíny a nějakými složkami pro správné fungování pohybového aparátu.

    A pak nastal ten stejný kolotoč se sháněním informací, tentokrát už jsem šla ale najisto po BARFu. Hafani změnu uvítali tak napůl – syrové kuřecí ano, ale hovězí v žádném případě. Na syrové vnitřnosti se ani nepodívali a zelenině se vyhýbali obloukem. Začali jsem tedy kuřecími odřezky, vnitřnosti a hovězí jsem poctivě vařila – některé jsou tak aromatické, že už je člověk nechce vařit nikdy více. A zelenina se krájela a mixovala na pidi kousíčky, které se lehce schovají do jogurtu nebo do masa. V té době jsem ještě měla strach, zda opravdu chlupáči dostávají vše, co potřebují, a tak dostávali ob den i granule. Že jsem jim tím mohla způsobit velké problémy a že nás tenkrát zřejmě hlídal psí anděl, jsem zjistila až o několik měsíců později. Mé experimenty se tedy obešly bez újmy na psím těle a náš marod Charlie zase objevoval svůj teriérský původ, občas si i hrál a běhal  a záchvaty se objevovaly s čím dál většími rozestupy. Holky na tom byly dobře i před tím a tak u nich změna nebyla tak viditelná jako u něj. Nicméně nelze zapomenout Dášenky nekvalitní srst, která byla dříve noční můrou mou i profesionálních střihačů. Teď ji zvládám udržovat sama. Ebynka je tak nasvalená, že se za námi na procházkách otáčí nejeden psí i lidský chlap. Postupně hafani přijímali více druhů masa za syrova a také zelenina už se nemusela krájet tak malá. Dnes už dokonce baští nějaké druhy zeleniny a ovoce jen tak jako dezert.

    Nedávno byla Ebynce diagnostikována epilepsie a při všech těch testech a vyšetřeních, jsem tedy požádala i o rozbory, které se dělají při BARFové dietě. Dopadly jsme výborně. Všechy mikroprvky byly ve správných poměrech, orgány vykazují hodnoty jak z veterinární učebnice. Měly jsme trochu zvýšené jaterní testy, ale to bude tím, že Ebynka týden před tím sežrala Dášence obojek proti klíšťatům. Čekají nás tedy za dva měsíce nové jaterní testy a při té příležitosti nechám otestovat i zbytek smečky. Pokud bude vše v pořádku, už se nejspíše ke granulím nevrátíme.

    Předchozí větou ale nechci svůj článek zakončit. Poslední dobou sleduji vzrůstající agresivitu mezi zastánci syrové stravy a granulí. Já stále pevně věřím, že nám syrová strava zachránila Charlika a že na granulích naši psi nebyli tak veselí a krásní. Ale nehodlám tu pranýřovat granuláře a spíše naopak obdivuji ty, kteří po BARFu pokukují, ale mají pochyby a raději zůstanou u granulí. Měla jsem totiž možnost setkat se s několika lidmi, kteří se rozhodli krmit syrovým masem bez toho, aby si o tom něco zjistili, bez toho, aby brali v potaz kondici svého psa. Mám pocit, že tihle lidé nejsou ochotni pro svého psa udělat  nic víc, než že mu do misky hodí maso. Považuji je za ignoranty a jejich psy lituji. Chápu veterináře, kteří nás od krmení syrovým hromadně odrazují. Nevěřím tomu, že jde vždy jen o granulový byznys, i když nepopírám, že to existuje. Každý veterinář je především člověk, který se nevyhnutelně musel setkat s tím, jak moc zvířatům ubližuje lidská hloupost. Doporučit krmení syrovou stravou nezodpovědnému majiteli se může rovnat odsouzení psa k různým zdravotním problémům v lepším případě,  ke zbytečné smrti v bolestech v případě horším. Je tak lehké být si vědom své dokonalosti, pochybovat o sobě je mnohem těžší. Dávám palec nahoru všem, kteří i přes to, že  byli přesvědčeni o výborných účincích BARFu, jsou si vědomi své nevědomosti a tak raději krmí kvalitními granulemi.

 

 

   

Diskusní téma: Zcela nevědecký pohled na krmení syrovou stravou

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek