Co je to treibball? Můj pohled, který plní funci úvodu.

28.06.2014 11:01

Zmínky o tomto sportu na mě vyskakovaly už před několika lety, ale z nějakého důvodu jsem si říkala, že by mě tohle vůbec nelákalo. Možná proto, že byl treibball prezentován hlavně jako náhrada pasení pro ovčácké psy. A podle toho, co jsem vyčetla, to zakladatel treibballu Holanďan Jan Nijboer původně takhle se svými borderkami zamýšlel. Jenže pejskaři jsou odjakživa plémě vynalézavé a zanedlouho se začala objevovat videa, kde „šťouchají“ psi všech plemen a velikostí a čím dál více taková, která nemají ovčáckých instinktů ani za mák.

A protože to tolik lidí chytlo za tolik různých konců, můžeme už dnes nalézt hromadu knih, DVD, trenérů a také několik zkušebních řádů, které se občas liší v nácviku a požadavcích ma dovednosti. Já si pracovně tyto proudy rozděluji na americký, německý a holandský. Řekla bych, že naší české kynologické situaci nejvíce odpovídá německý pohled na věc a vypadá to, že se u nás pomalu formuje klub, který se od německých ustanovení odpíchne.  Situace je podobná jako u jiných psích sportů, kdy můžeme počítat, že se pravidla v zahraničí mírně liší, ovšem podstata sportu zůstane stejná. A tou je, aby pes v co nejkratším čase dotransportoval  určitý počet míčů do určeného místa (obvykle branky) a nasbíral při tom co nejméně trestných bodů, v čemž mu napomáhá psovod, který psa naviguje a svými povely vytváří strategii „šťouchání“. Ovšem, výše už jsem zmiňovala pejskařskou fantazii, díky které se už dnes běžně setkáváme s doplňkovými disciplínami, kdy pes s míči nebo bez nich překonává různé překážky, musí umět přerušit práci a vykonat cviky z poslušnosti  anebo míče došťouchat v předem daném pořadí.

A v tomto momentě vzbudil treibball mou zvědavost, získal si mé sympatie a pomalu se stává mou závislostí. Zatímco dříve jsem byla přesvědčena, že nějaké strkání do míčů by nebavilo ani mě ani mé psy, nyní už vím, že alfou a omegou tohoto sportu není „šťouchání“ ale ovladatelnost a precizní práce na povelové technice a hlavně vzájemném porozumění.

Na treibballu miluji, že je to sport vhodný absolutně pro všechny. Obsahuje akci, ale žádné krkolomné cviky ani skoky,jen přirozený pohyb psa, a  je proto vhodný i pro psy s nějakým fyzickým omezením. Pes pracuje samostatně na dálku a psovod si může vybrat, jak moc se chce při nácviku fyzicky zapojit a je to tudíž báječná kombinace, kdy pes maká, zatímco psovod nemusí vyvinout velké fyzické úsilí. Je to tedy i skvělá aktivita pro psovody s omezením, co potřebují vybít energii svého psa.  Zároveň je to sport, který ani od psa nevyžaduje nějakou extrémní rychlost. Nezřídka se stává, že právě pomalejší psi, kteří si pečlivě rozmyslí, jakou nejkratší cestou dostat míč do místa určení, mívají lepší výsledné časy, než hyperaktivisti, kteří míč šťouchají cik cak přes celé hřiště a sbírají trestné body za outy. A v neposlední řadě, jelikož velikost míčů při soutěžích může mít velký rozptyl, na velikosti psů při tomto sportu opravdu nezáleží.

Já jsem k treibballu přišla kvůli zhoršení zdravotního stavu mé fenky. Dříve jsme trénovaly na obedience a dogdancing, ale bohužel míváme pravidelně „špatná období“, při kterých je dopilování obedience cviků nebo taneční sestavy nemožné. Máme i dobrá období, kdy se projeví její kombinace dvou velice akčních plemen a ona chce pracovat, zapojit se a mít nějaký úkol. Šťouchání míčů se ukazuje jako ta pravá práce pro psa, co se snadno unaví, ale zároveň se odmítá válet doma na gauči.

Ať už máte doma psa jakéhokoli, treibball je hlavně o přemýšlení a hledání cest a dá se upravit každému psovi na míru, takže pokud potřebujete smysluplně unavit akčního psa, zařadit nové hry do tréninku poslušnosti nebo jen zábavně trávit společný volný čas, myslím, že je to dobrá volba :-)

 

Ráda bych tento sport dostala více do podvědomí ostatních pejskařů a doufám, že tak napomůžu jeho rozvíjení v Čechách. Rozhodně se nepovažuji za experta v této oblasti, ale zároveň si myslím, že jsem udělala velký kus práce ve vyhledávání informací, jsem v kontaktu se zahraničními trenéry, navštívila zahraniční seminář a hlavně to všechn ozkoušela v praxi. Rozhodla jsem se tedy napsat metodiku treibballu přístupnou pro všechny, která se zde bude postupně objevovat.

A tady jedno video od německé trenérky a rozhodčí Anji Jacob o tom, co vás nůže v treibballu potkat:

www.youtube.com/watch?v=NCOkcT6Iz_E